Een fysieke winkel met daarnaast een online verkoopkanaal

Euretco Clicks & Bricks

Euretco Online gelooft heilig in de combinatie ‘Bricks & Clicks’, met andere woorden een combinatie van zowel een fysieke winkel (of winkels) alsmede een online winkel. Nu is een webwinkel niet voor iedereen weggelegd en komt daar ook heel veel bij kijken. Van een moderne winkel mag op zijn minst een goede online presentatie worden verwacht. Dat houdt in een representatieve en gebruiksvriendelijke website en actief zijn op verschillende social media kanalen of te bloggen.

Tijdens de afgelopen E-commerce Dagen in de Jaarbeurs, Utrecht werd wederom de visie van Euretco onderstreept: “De groei van de online bestedingen is in bijna alle productcategorieën het grootst bij retailers die een webwinkel combineren met een of meerdere fysieke winkels”. Dat zei Menno van den Elzen van GfK Retail & Technology tijdens de E-commerce Dagen.

Van de productgroepen die GfK onderscheidde in zijn eind vorig jaar verschenen Bricks & Clicks Monitor, wonnen pure players alleen terrein op multi-channel retailers bij de kleine huishoudelijke artikelen. ‘Dat komt omdat een aantal ‘pure’ internetverkopers juist in die categorie is gestart, refereerde Van den Elzen onder andere aan Bol.com. Over de hele linie is de ‘echte online groei’ volgens de manager retail services te vinden bij retailers met zowel clicks als bricks.

Men oriënteert regelmatig eerst online om vervolgens het product in de fysieke winkel te kopen. Andersom kan natuurlijk ook, denk bijvoorbeeld aan een klant die ‘er-nog-even-over-na- wil-denken’ en vervolgens pas thuis, op de bank met de iPad, besluit over te gaan tot aankoop. De belangrijkste les hieruit is dat de de klant dus wil kopen op het moment dat het hem of haar  uitkomt en daarmee niet gebonden wil zijn aan de openingstijden van de winkel.

Aankopen en oriëntatie offline

Net als zijn GfK-collega Patrick Lanley deed op Emerce eRetail, benadrukte Van den Elzen dat vier op de vijf ‘technische consumentenproducten’ nog altijd in fysieke winkels wordt gekocht. ‘En als je naar de online orders kijkt, heeft gemiddeld één op de drie mensen een besteld product eerst in een fysieke winkel gezien.’ Hieruit blijkt volgens Van den Elzen de meerwaarde van een aanwezigheid in clicks én bricks.

 

Bron: Twinkle 25 april 2012 / E-commerce Dagen Jaarbeurs Utrecht
Gepubliceerd door:
Raymond Bruijniks "Praat met je klanten, ook online..." Raymond Bruijniks: Social Media Specialist en daarnaast volgt hij de online ontwikkelingen in de retail op de voet