Pinterest voor bedrijven

Het aantal gebruikers van Pinterest groeit hard en een aantal woon- en fashion ondernemers van Euretco zijn er al enige tijd actief mee. Met wisselende resultaten, dat  wel – al heeft dat vooral te maken met de toewijding en motivatie tot het actief gebruiken van Pinterest. Wel moet gezegd worden dat Pinterest nog visueler is dan Facebook en je dus heel goed je eigen mooie producten kunt weergeven en daarnaast foto’s van bijpassende producten en bijbehorende lifestyle  kunt ‘pinnen’. Hiermee kun je als ondernemer dus meer van je eigen merk ‘de winkel’ laten zien en geef je de winkel ook meer een eigen gezicht. Naast deze vorm van Personal Branding, kun je ook linkjes (urls) aan de foto’s van de weergegeven producten koppelen die direct naar jouw eigen webshop of website leiden. Dit zorgt dus voor een boost aan bezoekers!

Wil je weten hoe je Pinterest inzet voor je eigen winkel?

Lees dan het artikel hieronder en bekijk de video van  Pelpina Trip via Frankwatching.

Pinterest groeit ontzettend hard: de site genereert meer bezoekers dan Twitter, LinkedIn en Google Plus. In deze tweede aflevering in onze reeks over Pinterest leg ik uit welke bedrijven en andere organisaties het meest kunnen halen uit Pinterest en hoe je Pinterest inzet voor marketing. Vergeet niet eerst deel 1 te kijken, over Pinterest voor beginners!

 

Bedrijven op Pinterest: voor welke bedrijven is het geschikt?

Is het verstandig om een profiel voor je bedrijf of merk aan te maken op Pinterest? Dat hangt van een aantal dingen af. Omdat Pinterest draait om visualiteit, is het belangrijk dat je iets visueels kunt laten zien rondom je merk, dienst of product. Plaatjes, foto’s, video’s: zolang het visueel aantrekkelijk is, scoort het goed op Pinterest. Als je niet persé een visueel merk hebt, kun je natuurlijk wel visuele middelen gebruiken. Ik geef daar tips voor in deel 3 van deze serie.

Natuurlijk is het ook belangrijk om naar je doelgroep te kijken. Hoewel er ook 10 miljoen mannen op Pinterest actief zijn, is het overgrote deel van de Pinterestgebruikers vrouw, zo rond de 87 procent. Mode, make-up, koken, styling, schoonmaken: allemaal categorieën die het goed doen op Pinterest. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere bedrijven het automatisch slechter doen – dat hangt weer helemaal af van je aanpak.

Pinterest voor organisaties: hoe pak je het aan?

Hoe je een profiel begint en hoe je precies iets pint heb ik uitgelegd in deel 1 van deze serie. Dit zijn een aantal dingen die je kunt doen op Pinterest voor de marketing van je bedrijf, organisatie of merk en om de interactie met je klanten te vergroten.

Pinterest fotowedstrijden

Iedereen houdt van winnen, dus als je een wedstrijd houdt waarbij mensen iets kunnen winnen, zij het een wereldreis of 2-minutes-of-fame, dat doet het altijd goed op Pinterest. Je kunt bijvoorbeeld een pinwedstrijd houden om de best gepinde foto’s of het beste fotoboard. Een tip: hou het erg visueel, passend bij het medium.

Maak board contributors aan

Je kunt op Pinterest ook Board Contributors aanmaken, dat zijn bijvoorbeeld fans of vaste klanten die je kunt belonen – door ze een board contributor te maken. Dan kunnen ze dingen pinnen voor jouw boards. Je kunt iedereen toevoegen die je wilt, mits je ze volgt. Kijk bijvoorbeeld naar het Gardening Board van Shoot, waarop contributors zelf plaatjes van hun tuin en planten pinnen. Meer dan 2000 pins en meer dan 3000 volgers. Niet slecht!

Pinterestacties: korting, gratis, giveaway

Korting, gratis en giveaway zijn magische woorden op social media en dus ook op Pinterest. Gebruik plaatjes om je producten of services te promoten. Je kunt bijvoorbeeld plaatjes van je website pinnen en er dan een beschrijving op Pinterest bij zetten, of plaatjes van je aanbiedingen speciaal voor pinterest maken – en de beschrijving in het plaatje verwerken. Een goed voorbeeld is Gilt Baby en Kids, die “Pin it to Unlock” aanbiedingen hebben. Die aanbiedingen worden pas ‘actief’ als het plaatje 50 keer gepind is.

Maak je website makkelijker ‘pinbaar’

Omdat Pinterest alleen maar pagina’s met foto’s en filmpjes laat pinnen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk plaatjes op al je pagina’s en bij alle artikelen op je website hebt. Ze moeten minstens 110 bij 100 pixels groot zijn om pinbaar te zijn. Zo kunnen mensen makkelijker jouw content pinnen – en dat wordt dus allemaal teruggelinkt naar jouw website.

Bron: Auteur – Pelpina Trip, Frankwatching.com
Geplaatst op 22 augustus 2012

 

Tot slot

Wat in bovenstaand artikel nog niet vermeld wordt is dat Pinterest zorgt voor een boost aan traffic naar de website/webshop. Daarnaast draagt het ook bij aan de vindbaarheid van de website in zoekmachines (SEO) – geef de afbeeldingen daarom goede omschrijvingen mee en link naar de eigen website/webshop.

Mocht je meer willen weten over Pinterest, lees dan onze eerdere artikel hier Waarom Pinterest?  Voor overige vragen kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de social media specialist van Euretco Online via online@euretco.com . Indien gewenst kunnen wij zelfs jouw Pinterest account opzetten en inrichten. Good luck and Happy Pinning! 

 

Gepubliceerd door:
Raymond Bruijniks "Praat met je klanten, ook online..." Raymond Bruijniks: Social Media Specialist en daarnaast volgt hij de online ontwikkelingen in de retail op de voet
Reageer op dit bericht