Like button

Het idee om als zelfstandige retailer actief met Facebook aan de slag te gaan is goed. Wij zien het dan ook als een positieve ontwikkeling dat steeds meer ondernemers gebruik maken van de kansen van social media. Wat wij ook gezien hebben is dat ondernemers Like  & Win acties op hun Facebook Timeline plaatsen en dit niet volgens de officiele weg te doen, zoals Facebook dit graag ziet. Het risico is dat de actie of zelfs de account geblokkeerd wordt! Dit wil je niet en daarom hieronder een artikel geschreven door Marvin de Reuver van Dutchcowboys, over hoe je een Facebook winactie moet opzetten.  

WAT IEDEREEN MOET WETEN OVER FACEBOOK WINACTIES

Gebruik jij ook Facebook winacties om je bereik op Facebook te vergroten? Het is namelijk een mooie manier om meer bezoekers (lees: fans) binnen Facebook naar je pagina toe te trekken. Ook kun je hiermee je huidige fans belonen. Maar helaas zie ik nog te vaak dat deze acties niet aan de promotionele richtlijnen van Facebook voldoen. En dan heb je de kans dat je pagina op zwart gezet wordt en al het harde werk voor niets is geweest!

Ondanks dat er in de afgelopen tijd verschillende artikelen zijn verschenen waarin de richtlijnen helder worden uitgelegd, gaat het nog te vaak fout. Vandaar dit artikel om je in heldere taal uit te leggen waar een winactie aan moet voldoen en wat dus wel en niet is toegestaan.

Doel van de Facebook richtlijnen

Facebook heeft deze richtlijnen niet voor niks opgesteld. Hiermee willen ze voorkomen dat jouw nieuwsoverzicht vol komt te staan met ongewenste berichten (lees: spam). Want zit jij te wachten op een eindeloze lijst aan likes, reacties en shares van vrienden die per se iets willen winnen? Ik niet!

Daarom verplicht Facebook bedrijven gebruik te maken van apps. Het voordeel hiervan is dat het wordt losgekoppeld van de Timeline en jij niet direct wordt lastiggevallen met deze acties.

Facebook benadrukt dat je in je algemene voorwaarden aangeeft dat jouw actie niets met Facebook te maken heeft. Zij zijn dus niet verantwoordelijk en vervullen geen enkele rol in jouw winactie. De informatie die deelnemers geven zijn voor jou en niet voor Facebook.

En daarin schuilt het probleem op het moment dat je het op de Timeline toestaat. Dan is er niet duidelijk wie er verantwoordelijk is en wordt het juridisch gezien een lastig verhaal.

Wat mag niet?

Eigenlijk is dit heel eenvoudig. Als je in je achterhoofd houdt dat Facebook een vervuilde newsfeed wil voorkomen, mag je gebruikers dus niet direct via één van de Facebook functionaliteiten laten deelnemen aan een winactie.

Enkele voorbeelden wat dus niet mag op de Timeline:

  • Like dit bericht en win
  • Reageer op dit bericht om kans te maken op
  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij
  • Geef antwoord op deze poll en onder de stemmers verloten wij

Eigenlijk komt het er op neer dat je de functies op je Timeline niet als toegangsvoorwaarde mag laten dienen om deel te nemen aan een actie. Liken, reageren, delen, taggen, stemmen en aansporen om zelf berichten te plaatsen is tegen de regels.

Daarbij is het niet toegestaan via Facebook de winnaars te benaderen. Niet op de Timeline, niet via een persoonlijk bericht. “Na de actie nemen wij via een persoonlijk bericht contact met je op”, is niet toegestaan. Chatten en het plaatsen van een reactie om diegene zijn of haar Timeline, mag ook niet. Je zult de winnaar buiten Facebook om moeten benaderen, dus via e-mail.

Tot slot mag je ook niet de winnaar bekend maken op de Timeline, zonder expliciete toestemming. “Gefeliciteerd …, neem contact op via info@abc.com om je prijs in ontvangst te nemen” mag dus ook niet.

 

Bijenkorf: dit bericht is niet toegestaan op Facebook

Bijenkorf like bericht


Pathe; ook dit bericht is niet toegstaan

Pathe like bericht1

Wat mag dan wel?

Maar je wilt toch graag een winactie houden. Wat is dan wel toegestaan? Natuurlijk zijn er nog genoeg mogelijkheden. Daarvoor adviseer ik je onderstaande stappen te zetten:

  • Ontwikkel een applicatie voor Facebook (raadpleeg eventueel een Preferred Marketing Developer)
  • Plaats deze onder een aparte TAB binnen jouw pagina
  • Communiceer daar wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen
  • Vraag eerst of ze de pagina willen Liken (Like-gate), bijv. ‘Klik op Like om een fan te worden en doe mee aan de actie om kans te maken op ….’
  • Vraag om toestemming tot hun gegevens (bijv. e-mail); je mag winnaars niet via een Facebook-functie (bijv. privé bericht) benaderen
  • Laat mensen akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld wordt dat Facebook gevrijwaard wordt
  • Kondig de actie aan op je Timeline, met een verwijzing naar de TAB.

Op deze manier voldoe je aan de richtlijnen. Maar dit is slechts de basis. Er zijn meer aspecten die een actie succesvol maken.

Nog meer tips voor een succesvolle winactie op Facebook

Hoe kun je nog opvallen in het oerwoud van Like en winacties? Dat is heel simpel als je maar aan het volgende houdt:

  • Verzin een creatieve (originele) actie
  • Kies een prijs die relevant is voor jouw merk en de juiste doelgroep aanspreekt; dus geen iPad, iPhone, etc. Bied iets exclusiefs wat je eigenlijk normaal nooit zou doen, zoals een day on the job of rondleiding door het bedrijf (hoeft niet altijd een ‘fysiek’ product te zijn
  • Ontwikkel een simpele actie; mensen bepalen in een paar seconden of ze willen deelnemen, maak het niet te moeilijk
  • Vraag na deelname of ze het bericht met vrienden willen delen
  • Voor de gevorderde marketeers; verwerk de Open Graph techniek in de app
  • Promotie, promotie, promotie (budgetverdeling: 30% ontwikkeling en 70% promotie)!

Vooral het laatste punt zorgt ervoor dat veel campagnes op Facebook slagen of juist mislukken. Na de ontwikkeling van de app is er geen budget meer over voor promotie. Terwijl je daarmee juist de potentiële deelnemers (doelgroep) gaat bereiken. Er zijn zoveel Facebook winacties, hoe komen gebruikers dan bij jou uit? Juist, ze moeten je actie zien.

Maak slim gebruik van al je communicatiekanalen. Facebook Ads zijn een effectieve manier om bekendheid voor je actie te krijgen. Door slim te targetten spreek je de juiste doelgroep aan. Plaats een post op je Timeline waarin je de actie promoot en jaag dit aan met Sponsoried Stories en/of een Sponsored Post. Maar beperk je niet alleen tot deze vorm van promotie.

Neem de actie in je overige uitingen op. Plaats een bericht in je winkel, stuur een bericht naar je huidige klanten (of partners), pas je coverfoto aan (let op: die niet direct aanzet tot actie), vermeld het in je radioreclame, zet je PR-afdeling (-bureau) aan het werk, vermeld het in je mailing, ontwikkel flyers, etc. Wees creatief!

Conclusie

Hopelijk wordt het hiermee een stuk duidelijker waar winacties op Facebook aan moeten voldoen. Verdiep je in de richtlijnen voordat je een campagne start en kijk wat wel en niet is toegestaan. Kies een relevante prijs en ontwikkel een app.

Je kunt er voor kiezen om gebruik te maken van diverse standaard Facebook-applicaties of het tailor made te laten ontwikkelen bij een gespecialiseerd bureau. Maak promotie en zorg ervoor dat mensen van het bestaan van de actie afweten.

Extra: mocht je nog vragen hebben bekijk dan de video van Facebook: Promotions Guidelines Training.

* Bron: Dutchcowboys, vrijdag 24 augustus 2012 - Lees het originele artikel hier 

EN NU?

Wil je als ondernemer zelf winacties opzetten doe het dan volgens de hierboven beschreven regels want dit zorgt echt voor een meer succesvolle actie en maakt de Facebook pagina ook nog eens levendiger en daarmee aantrekkelijker. Mocht je behoefte hebben aan ondersteuning of wil je het graag goed inrichten neem dan contact met Euretco Online. Wij kunnen een dergelijk Like&Win tab volledig voor je inrichten en doen dit al vanaf 279 euro!

 

 

 

 

 

Gepubliceerd door:
Raymond Bruijniks "Praat met je klanten, ook online..." Raymond Bruijniks: Social Media Specialist en daarnaast volgt hij de online ontwikkelingen in de retail op de voet
Reageer op dit bericht