Tips voor uw eigen webwinkel

Een goedlopende en succesvolle webwinkel starten is natuurlijk het streven van elke online ondernemer.

Maar hoe doe je dat precies een succesvolle webwinkel opzetten? We gaan een paar tips and tricks geven, op welke punten je zeker moet letten als je een goede webwinkel wilt realiseren. Veel van deze punten krijgen (te) weinig aandacht op veel webwinkels, terwijl deze punten toch erg belangrijk zijn!

Kom betrouwbaar over

Spreekt uiteraard voor zich, maar het probleem is dat veel webwinkel eigenaren het eng vinden om zomaar hun gegevens op internet te zetten. Maar als webwinkel eigenaar wil je natuurlijk juist wel betrouwbaar overkomen. Als een klant bijvoorbeeld ziet dat een webwinkel geen persoons-, e-mail- of adresgegevens heeft of misschien nog erger geen enkele optie tot contact, dan zal deze klant al gauw weggaan uit jouw webwinkel. Daarnaast is het verplichte wetgeving als je een webwinkel gaat beginnen.

Wees open en eerlijk

Zou jij bestellen bij een webwinkel waar geen gegevens van de verkoper op staan? waar de algemene voorwaarden niet te vinden zijn en de levertermijn een raadsel is?

Een tip: maak ook een pagina waar je iets meer over jezelf vertelt, hoe ben je op het idee gekomen om een webwinkel te starten, wat is de relatie met jou tot het product?

Zorg dat alles klopt

Een andere fout die nog wel eens op webwinkels gemaakt wordt is dat er veel loze beloftes worden gedaan. Het klinkt misschien leuk en aantrekkelijk om neer te zetten dat de levering binnen 24 uur bij de klant is, maar als in werkelijkheid de bezorging 4 dagen of zelfs langer duurt dan komt dit niet betrouwbaar over bij de klant. En deze klanten komen waarschijnlijk niet snel terug op uw webwinkel. Tip: Een klant die leest dat het 3 dagen kan duren voordat de bezorging binnen is, en de bezorging is wel binnen 24 uur is hoogstwaarschijnlijk een zeer tevreden klant.

Een andere tip: zorg ervoor dat er alleen artikelen in de webwinkel verkocht worden die je echt kan leveren. Als je een product nog moet bestellen of niet op voorraad is geef dit duidelijk aan of toon dit product niet in de webwinkel.

De artikelen moeten er tip top uitzien

Een webwinkel vol artikelen die geen afbeeldingen of hele onduidelijke plaatjes hebben zijn natuurlijk niet aantrekkelijk voor klanten. Met een online webwinkel is het erg belangrijk dat de klanten goed kunnen zien hoe een product eruit ziet. In een lokale winkel bekijkt een klant ook heel kritisch naar de producten, dit gaat net zo in een webwinkel, de klant moet overtuigd zijn dat hij bij jou moet bestellen en niet bij een concurrent.

Het is dus van belang dat er een goede beschrijving bij de producten staat en een mooie afbeelding (het liefst zelfs meerdere). Een tip hierbij is dat je ook rekening moet houden met de achtergrond van de afbeelding, zorg er in ieder geval voor dat deze niet te druk is en teveel afleid van het artikel. Consistentie is ook belangrijk om rekening mee te houden, elke keer een andere achtergrond kan storend zijn als deze artikelen naast elkaar staan in de webwinkel.

Neem ook dit idee mee, staat je maat er niet bij stuur ons een e-mail, vooral omdat de centrale voorraad niks met jullie eigen voorraad heeft is het best mogelijk dat jullie de gezochte maat wel hebben liggen!

Fijne service, nette communicatie rond het product.

Webwinkel klantenservice

Een ander belangrijk punt is de klantenservice.

Het is belangrijk om van tevoren al te bedenken hoe je dit gaat aanpakken.

  • Ben je altijd telefonisch bereikbaar?
  • Mail je de klanten binnen tenminste 24 uur terug?
  • Wat zijn de mogelijkheden voor een klant als een product kapot geleverd is?
  • Is er een mogelijkheid dat klanten hun product kunnen terugsturen als het product niet goed is?

Hierboven een paar vragen die door klanten gesteld worden en die lijst is natuurlijk veel langer.

Het is handig om dit goed te vermelden (FAQ/veel gestelde vragen) op de webwinkel, hoe duidelijker het allemaal voor de klant is, hoe minder vragen de klanten zou moeten stellen. Mensen lezen slecht, zorg dus dat alle relevante informatie op de juiste pagina’s te vinden zijn.

Een tip om onduidelijkheden te voorkomen: zorg dat de telefonische bereikbaarheid ook op de webwinkel staat. Het is beter om te neer te zetten dat je van 10.00 – 17.00 uur te bereiken bent en niet op zondag, dan alleen een nummer te communiceren.

Webwinkel Online Marketing

Na de design fase en de bouw van de webwinkels gaat het echte werk beginnen!

Het gaat om de combinatie van Clicks & Bricks. Uw eigen marketing mix moet gaan ontstaan tussen online (zie hieronder) en offline

Offline ideeën:

  • Op elke kassabon een link naar de website!
  • Bordje op de deur niet sorry we are closed maar we zijn online altijd open, 24/7!
  • Besteed een klant een bedrag boven de … dan een webwinkel voucher meegeven met gratis bezorgkosten?

Online Marketing is heel belangrijk: 

Google Analytics

Jouw eigen webwinkel staat online, alleen er is een probleem…je hebt eigenlijk geen idee hoeveel mensen jouw webwinkel bezoeken. Eigenlijk ben je opzoek naar een dienst die alle statistieken bijhoud voor jouw webwinkel. De bekendste (en tevens ook gratis) oplossing is Google Analytics.

Met behulp van Google Analytics krijg je gemakkelijk inzicht in de statistieken van je eigen webwinkel.

Voordelen van het gebruik van Google Analytics voor de webwinkel zijn:

  • Inzicht bezoekers (van schermresoluties tot besturingssysteem).
  • Inzicht in welke pagina’s bezocht worden (of welke juist niet).
  • Inzicht op welke manier de bezoekers op de site binnenkomen (betaald of onbetaald).
  • Hoe lang de bezoekers op de specifieke pagina’s blijven.

Wanneer Google Analytics een week of twee informatie heeft verzameld over jouw webwinkel dan is het tijd om eens goed te kijken naar deze resultaten.

Een belangrijke tip is: niet te hoog inzetten, je bent pas net een webwinkel begonnen dus de kans is groot (ligt ook aan het product) dat deze bezoekersaantallen ook niet heel hoog zullen zijn. Een verwachting dat je wel eens 1500 bezoekers per dag zou kunnen halen is in het begin simpelweg niet reëel.

Vindbaarheid is key
Een webwinkel die goed gemakkelijk te vinden is door zoekmachines is natuurlijk een pré. Hoe gemakkelijk jouw webwinkel te vinden is voor de klanten heb je min of meer zelf in de hand. Er zijn meerdere opties om jouw webwinkel te promoten, namelijk via betaald adverteren (SEA, Search Engine Advertising dus door het inzetten van zogenaamde ‘Adwords’ of via onbetaald promoten en optimaliseren van de webwinkel door middel van SEO (Search Engine Optimalisatie en inzicht via Google Analytics).

Keywords en meer bezoekers krijgen op de webwinkel
De volgende vraag is hoe krijg je dan meer bezoekers op de webwinkel? Om meer bezoekers te genereren kun je meerdere dingen doen. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de webwinkel goede metatags heeft. Metatags zijn eigenlijk steekwoorden (keywords) die jouw webwinkel beschrijven.

Om tot goede keywords te komen kun je binnen Google Adwords het KeywordTool gebruiken Bedenk wel voordat je keywords invoert op die pagina dat deze keywords relevant zijn voor jouw eigen webwinkel. Let wel op dat de keywords die je invult op de webwinkel gescheiden zijn door komma’s. Anders pakt Google de keywords niet op en dan werken deze niet goed.

Een te globaal keyword is niet handig om te nemen een voorbeeld: je hebt een webwinkel waarin je verschillende kleding verkoopt: ‘kleding’ is te globaal om als keyword te gebruiken, beter zou zijn: ‘online kleding winkel’ of ‘online kleding shop’. Met het tooltje van Google kun je zelf uitzoeken of dit goede keywords zijn voor de webwinkel.

Een ander nadeel is dat als er te globale keywords gebruikt worden dat er irrelevante bezoekers op de webwinkel komen, deze bezoekers blijven ook meestal heel kort op de webwinkel. Bezoekers die snel weggaan van jouw webwinkel worden ook wel ‘bouncers’ genoemd en het totale aantal van deze bezoekers heet ‘bounceratio’.

Meta description en optimaliseren teksten
Als het goed is heb je al een groepje keywords uitgezocht en deze in de meta keywords gezet van de webwinkel. Als dat al gebeurd is, dan is de volgende stap een stuk gemakkelijker. We gaan nu de meta decription maken voor de webwinkel.

De meta description is eigenlijk een verhaaltje over jouw webwinkel, het is de tekst die onder de blauwe link staat bij de zoekresultaten bij google. Belangrijk hierbij is dat het niet meer dan 249 tekens bevat, want anders werkt dit niet goed met google. Een kleine tip: zorg dat je eigen gezochte keywords ook voorkomen bij de description, maar overdrijf dit niet, want daar trapt Google niet in!

Nu de keyword en de description voor de webwinkel aangepast zijn is het raadzaam om ook nog goed naar de titel van de webwinkel te kijken (de titel die boven in de browser staat), komt hier een van de eerder uitgezochte keywords voor? Dit is erg belangrijk omdat Google dan jouw webwinkel makkelijker kan koppelen aan de teksten. Want de volgende stap is dat de teksten die in de webwinkel voorkomen ook relevant zijn, komen de keywords vaak genoeg voor? Staan er geen onnodige teksten in de webwinkel? Hierbij nogmaals de tip, hou het geheel leesbaar en overdrijf niet. Dat is niet alleen voor Google slecht, maar ook de klanten vinden een slechtlopende tekst niet fijn om te lezen.

Helemaal geoptimaliseerd, maar de bezoekers vallen nog tegen
Een groot misverstand is dat de resultaten meteen zichtbaar zullen zijn. Ik heb toch tenslotte Google Analytics? Waarom zijn er dan nog steeds te weinig bezoekers op mijn webwinkel?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn: of je zit in een markt met veel concurrentie, of Google moet de vernieuwde webwinkel nog indexeren. Een belangrijke tip is dat je soms gewoon geduld moet hebben voordat jouw webwinkel hoger in de zoekresultaten te voorschijn komt.

Als jouw product in een markt zit met veel concurrentie (denk bijvoorbeeld aan electronica) dan is de kans groot dat de concurrentie zich richt op Google Adwords, dit is de betaalde manier om in de zoekresultaten te komen van o.a. Google.

Hoe helpt Euretco met online marketing

Euretco heeft verschillende trainingen en diensten ontwikkeld om u verder te helpen met de webwinkel.

Denk dan aan SEO en SEA diensten, E-mail marketing en socialmedia.

 

 

Gepubliceerd door:
avatar Peter is een enthousiaste positieve Internet Junk. Sinds 1995 boven op alle online ontwikkelingen.